معرفی کتاب خدا و محدوده عقل | سي. اس. لوئيس – ديويد هيوم – برتراند راسل – اريك جي. ويلنبرگ

0
863
کتاب فلسفی پژوهشی خدا و محدوده عقل
کتاب فلسفی خدا و محدوده عقل
معرفی کتاب خدا و محدوده عقل | سي. اس. لوئيس - ديويد هيوم - برتراند راسل - اريك جي. ويلنبرگReviewed by امیر سلطان‌زاده on Sep 1Rating:

تفکر انتقادی را در عصر جدید به کانت نسبت می دهند. اما پیش از وی نیز در فلسفه های دکارت و اسپینوزا و لاک و بارکلی و هیوم شرایط آن فراهم شده بود.دکارت در رساله قواعد هدایت ذهن نسبت به توانایی های سوژه در شناخت و محدودیت های آن توضیحاتی می دهد.این آغاز نگرش انتقادی و به نوعی عصر روشنگری است.اسپینوزا این تفکر را به حد اعلا می رساند به طوری که باورهای
دینی رایج و منتسب به تورات که مدعی وحی بود را کاملا رد می کند.نحله انگلستان نیز به نقد باورمندی به جسمانیت پرداختند.و هیوم در بالاترین سطح خود امکان درک از دنیای اطراف را برای انسان عملا غیر ممکن دانست و دسترسی به معرفت را نا شدنی بیان کرد.هیوم در کتاب تاریخ طبیعی دین , سعی در تفکیک بین شرک آلودگی و توحیدی بودن آن داشت.هیوم معتقد بود توحید دینی منتج به نعصب است و شرک به تساهل ختم می شود.وی معتقد بود در توحید دینی جایی برای سایر ادیان و خدای ادیان دیگر نیست و ما بقی ملحد و مرتد تلقی می شوند. اما در شرک امکان پلورالیسم فکری وجود دارد.

با آغاز مسیحیت و سیطره آن بر جهان در دوران قرون وسطی بین دین و خداباوری پیوندی نا گسستنی ایجاد شد.پس از شروع رنسانس و نقد تفکرات قرون وسطی فلاسفه بسیاری سعی در احیای تفکر خداباوری و تفکیک آن از مسیحیت شدند.ابتدا دکارت به احیای برهان آنسلم پرداخت اما مسیحیت قرون وسطایی را به چالش کشید.پس از دکارت این لایب نیتس بود که به تفسیر ناتورالیستی از دین پرداخت.وی جهان را به مانند یک ماشین مکانیکی با قوانین خاص خودش تفسیر کرد.

نزاع بین علم و دین بزرگترین نزاع عصر جدید است.قدمت این نزاع به پس از انقلاب صنعتی تا به امروز می رسد.در طول این مدت بسیاری تلاش کردند این ۲ را با هم آشتی بدهند.بسیاری از هواداران دین در تلاش برای رهایی دین از حمله عقل آن را مقوله ای غیر عقلانی و شهودی تبیین کردند.یعنی راه استدلال بر آن بسته است و تنها می بایست با شهود به درک آن رسید. نگرانی از گسست اخلاقی پس از حملات عقل به دین یکی از بزرگترین چالشهایی بود که فلاسفه با آن روبرو شدند.دین شناسانی چون شلایرماخر و ردولف اتو رابطه دین و اخلاق را بی معنا می دانستند و این دو را در تضاد میافتند.ماکیاویلی اخلاق مسیحی را نماد بردگی برای انسان می دانست.آرای فروید و مارکس به این بدبینی نسبت به دین دامن زد. اما باید به این نکته توجه داشت که تعهد اخلاقی می تواند با دین به عنوان یک پدیده فرهنگی تعاملی سازنده داشته باشد.

باید دقت داشت معنای هر واژه به زمینه کاربرد آن بستگی دارد.بسیاری از کلمات در وادی فلسفه معانی دیگری میابند .به همین سبب امیدوارم خوانندگان با توجه به زیرنویسها و منابع ذکر شده نسبت به برداشت از ترجمه دقت بیشتری را مبذول دارند. این کتاب توسط دانشگاه کمبریج گردآوری گردیده است.اساسا انجام کارهای آکادمیک در زمینه فلسفه برای خواننده ایرانی خیلی مانوس نیست.اینکه یک دانشگاه حمایتهای مالی و پژوهشی را برای تحقیق یا مقایسه تفکرات مختلف ایجاد کند , در ایران سابقه چندانی ندارد.این گرد آوری بر اساس اصول پذیرفته شده این دانشگاه و ساختارهای آن انجام شده است.حال ممکن است در روند ترجمه بخشی از این روند گم یا از دید خواننده پنهان شود.امیدوارم این کاستی ها بر نتیجه تاثیر محسوسی نداشته باشد.

در مجموع باید این طور کارها را مورد ارزیابی قرار داد تا خود را با روند و نحوه کارهای پژوهشی در دانشگاههای پیشرو جهان انطباق دهیم.ترجمه آثاری نوین که در قرن ۲۱ چاپ شده است از دیگر کاستیهای حوزه اندیشه در ایران است. سالهاست که در ایران متون چند صد سال قبل ترجمه می شوند.به راستی باید پذیرفت در حیطه فلسفه ما به لحاظ دسترسی و ترجمه متون نوین عقب هستیم.به همین دلیل در این حوزه در جهان موثر عمل نمی کنیم.من در این اثر سعی داشتم با ترجمه تا اثری جدید قدمی هر چند کوچک در این راستا بردارم. در انتها از تمامی خوانندگان عزیز و اساتید و اهل فن تقاضا دارم تا نقدها و کاستیهای این کتاب را با من در میان بگذارند .یقینا در ادامه نسبت به اصلاح و بهبود آثار آتی نظرات صاحب اعمال خواهد گردید.امیدوارم این پویایی باعث رشد این روند گردد.

5/5 (1)

امتیاز دهی

ارسال دیدگاه

کد *