دادا: بخش دوم دادا بازی

0
848
مکتب ادبی دادائیسم
مکتب ادبی دادائیسم
دادا: بخش دوم دادا بازیReviewed by کاوه رعدی on Jul 9Rating:

دادا – تولد

کاباره ولتر

این کافه در ۵ فوریه ۱۹۱۶ یعنی سه چهار روز پیش از تولد دادا توسط هوگو بال با نیت الهام بخشی خواستگاه‌های ضد جنگ تاسیس شد و جایگاه بسیار مهمی در رشد سال‌های نخستین و ترویج دادا دارد.

این کافه پاتوق اصلی پدران دادا در زوریخ بوده است، افرادی نظیر تریستان تزارا.

اجرای هوگو بال در کافه ولتر

زوریخ – سالهای جنگ اول جهانی

شکل‌گیری دادا در زوریخ ریشه در بی طرف بودن این کشور در طول جنگ جهانی و خواستگاه ضد جنگ دادایست‌ها دارد، مگر نه اکثریت قریب به اتفاق داداییست‌ها سوییسی نیستند، اما این کشور فضایی مناسب برای ترویج این جریان به شدت آنارشیستی در دهه دوم قرن گذشته بود، از مهم‌ترین رخدادهای دادا که در زوریخ اتفاق افتاده‌اند  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولد دادا در کاباره تراس

صدور مانیفست اول (۱۹۱۶) و مانیفست دوم معروف به مانیفست داد (۱۹۱۸)

اجراهای «ضدهنر»ی

برلین – دادائیست‌ها لطیف‌تر

دادائیست‌های برلین آنچنان در تخریب هنر افراطی نبودند و با الهام گیری از بیانیه دادا بیشتر بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی و ایجاد پروپاگاندا و راه‌اندازی تظاهرات تمرکز داشتند بطوریکه پس از پایان جنگ هاسلک در برلین سخنرانی معرفی داشت.

همچنین پس از انقلاب در شوری داداییست‌های آلمانی تلاش بسیاری برای ترویج کمونیستم و انتقال قدرت از لیبرال‌ها به کمونیست‌ها داشتند.

تکنیک فوتومونتاژ که یکی از شاخص‌های متمایز کننده دادا با جریان‌های همزمان و پیش از خود بود نیز برای اولین بار حاصل نوآوری دادائیست‌های آلمانی بوده است.

داداییست‌های آلمانی همچنین بعد از جنگ جهانی اول به تقلید از مارکس «نشت بین‌الملل اول داداییست‌های جهان» را در تابستان ۱۹۲۰ترتیب دادند.

داداییست‌ها در آلمان محدود به برلین نبوده و در شهر‌های دیگر نظیر کلن نیز محافل دادا برپا بوده است. دادائیست‌های کلن نیز احساسات ضد بورژوازی داشته و شاخص‌ترین کنش ایشان نوشتن اشعار دادا بر روی لباس و استفاده از لباس به عنوان یک رسانه بوده است.

نیویورک

بدون شک اگر دادا در زوریخ متولد شد در نیویورک به اوج خود رسید، جایی که مارسل دوشامپ معروف‌ترین اثر داداییستی را خلق کرد، «چشمه»ای که بعد از یک قرن هم یکی از نمادهای اصلی هنر قرن بیستم است.

دادائیست‌های نیویورک بیشتر عملگرا بوده و اهل سخنرانی و صدور مانیفست نبودند. آن‌ها نمایش و نمایشگاه به راه می‌انداختند، مجله‌ای معروف به نام مرد کور داشتند و تاثیر به سزایی بر روی جریانی که بعدها پاپ آرت نامیده شد داشتند.

پاریس

جریان آوانگارد فرانسه نیز کاملا متاثر از دادای زوریخ و تریستان تزارا بود. در فرانسه موزیک به سبک دادا ظهور کرد و به بلوغ رسید. دادائیست‌های فرانسه نیز چند مجله داشتند و تحت تاثیر تزارا در ۱۹۲۰ مانیفست خود را منتشر کردند.

اولین نمایشگاه عمومی دادای پاریس در ۱۹۲۱ در سالن des Indépendants که محل نمایش آثار هنرمندان مستقل بود ترتیب داده شد و برای اولین در پاریس بود که نمایشنامه گازهارت تزارا به اجرا درآمد. شخصیت‌های اصلی این نمایشنامه دهان، گوش، چشم، گوش، دماغ و ابرو هستند!!!

اما اهمیت اصلی دادا ی پاریس در شکل‌گیری جریان سوررئالیسم از دل دادا است، و اتفاقاتی که در نهایت به مرگ دادا انجامید….

دادائیست‌ها همچنین در هلند، جورجیا، یوگوسلاوی، توگیو و روسیه محافلی داشته و و هم زمان فعالیت می‌کردند.

امتیاز دهی

ارسال دیدگاه

کد *