معرفی فیلم زیبایی آمریکایی ساخته سام مندس سال ۱۹۹۹

0
482
معرفی فیلم زیبایی آمریکایی ساخته سام مندس سال 1999 | سینمایی | پیشنهاد کتاب کتابیسم
معرفی فیلم زیبایی آمریکایی ساخته سام مندس سال 1999 | سینمایی | پیشنهاد کتاب کتابیسم
معرفی فیلم زیبایی آمریکایی ساخته سام مندس سال 1999Reviewed by زهرا آذر on Dec 5Rating: 4.5معرفی فیلم زیبایی آمریکایی ساخته سام مندس سال 1999 | سینمایی | پیشنهاد کتاب کتابیسم "بحران شخصیتی" را شاید بتوان بدون اغراق "بیماری عصر ماشینیسم" نامید. بیماری قرن بیستم و البته بیست و یکم که ما اکنون در آن حضور داریم و زندگی می کنیم. "نیاز

“بحران شخصیتی” را شاید بتوان بدون اغراق “بیماری عصر ماشینیسم” نامید. بیماری قرن بیستم و البته بیست و یکم که ما اکنون در آن حضور داریم و زندگی می کنیم. “نیاز”، نیازی همه جانبه و رسانه زده بشر دنیای جدید را بیش از اعصار و دوران قبل محاصره کرده است. نیاز به ریخت و پاش و مصرف گرایی صرف، نیاز به عشق و سرسپردگی فزاینده، نیاز به ارضای امیال گوناگون فیزیولوژیک، نیاز به دیده شدن، جلوه فروختن و مطرح شدن و … همه و همه انواع و اقسام نیازهایی است که انسان مدرن را در چنگال حریص خود اسیر کرده و زمانی که پاسخی درخور به آن ها داده نشود منجر به بروز انفجاری می گردد که همان کمبود شخصیتی و تباهی و اضمحلال روح انسان است.
فیلم “زیبایی امریکایی” (American Beauty) به کارگردانی “سام مندس” و محصول سال ۱۹۹۹ در قامت یک کمدی تلخ و سیاهِ بی نظیر به همین معناباختگی و پلشتی روح انسان می پردازد. شخصیت های فیلم همگی آگاهانه و یا ناآگاهانه با نوسانات و لغزش های ریز و درشت بسیاری دسته و پنجه نرم می کنند. پدری که آنچنان غرق در روزمره گی و کار یکنواخت و کسل کننده اش شده که هم از جانب دختر نوجوانش و هم از جانب همسرش بطور کامل طرد شده و می توان گفت به فراموشی سپرده شده است. همیشه خواب آلود و کلافه است و حوصله ی حرف زدن با زن و فرزندش را ندارد و در آغاز فیلم می بینیم که خودش را مرده خطاب می کند و اینکه هیچ فرقی با مرده ندارد. نهایتا هم آنچه باعث ایجاد تحولاتی در ساختار زندگی اش می گردد یک انتخاب اشتباه است. علاقه و کششی عبث به دوست و همکلاسی دخترش که دختر نوجوان سبکسری بیش نیست و مرد خانواده به او دل می بندد و درصدد جلب توجه و عشق او برمی آید.
زن خانواده علی الظاهر شاد و سرحال است. اما آن چه او روی چهره دارد فقط نقاب یک زن موفق و به روز است، چرا که هیچ ارتباط و تعامل مفید و موثری با همسر و دخترش ندارد و تنها به نظافت خانه و گلکاری و رسیدگی به امور سطحی و ظاهری زندگی می پردازد و دست آخر او نیز درگیر رابطه ای غلط و نافرجام می شود و به سمت مردی گرایش پیدا می کند که دقیقا نقطه ی مقابل همسرش است، شیک پوش، جذاب و ثروتمند و جاه طلب. و اما دختر خانواده، نوجوانی است سرخورده و افسرده و خسته از همه ی آن چیزی که دور و برش را فرا گرفته. او بیشتر وقتش را با دوستی می گذراند که هیچ سنخیتی با او ندارد. دختری سرزنده، جذاب، پرحرف و جسور. این دوست نیز مثل بقیه ی اطرافیانش نقابی ساختگی به چهره دارد. نقاب منحصر به فرد بودن، و سودای مدل شدن و دلبری از مردان جور واجور را در سر می پروراند و هم اوست که پدر دوستش را شیفته ی خودش کرده است.
در همسایگی این خانواده، خانواده ی دیگری زندگی می کنند که آنها نیز با مشکلاتی از جنس همین مشکلات و ناملایمات ولی با رنگ و طرحی دیگر درگیرند. مرد خانواده بازنشسته ی ارتش و سرهنگی سخت گیر و منضبط است که محیط خانه را شبیه به پادگان کرده و خیال می کند همه چیز طبق روال و میل او دارد پیش می رود و خبر ندارد که پسرش، تنها فرزندش آلوده به مواد مخدر (ماری جوانا) شده و آن لیوان ادراری که هر چند وقت یکبار برای تست از او می گیرد تا به سلامتی و پاکی او یقین حاصل کند متعلق به خودش نیست بلکه پسرش آن را از کسی می خرد و به دست او می دهد! همسر سرهنگ نیز در مقام زن خانواده شبیه مسخ شده هاست. انگار نه می بیند و نه می شنود. مثل ارواح سرگردان در خانه حضور دارد ولی بود و نبودش به حال بقیه فرقی نمی کند.
فیلم شاید متعلق به جامعه ی امریکا باشد و به طعنه “زیبایی امریکایی” نیز نامگذاری شده باشد اما مصداق روشنی است برای تمام جوامع رو به توسعه و صنعتی گرایی. تنهایی، رخوت، عصیان، پرخاشگری و ابتذال محصول چاره ناپذیر مدرنیسم زمانه ی ما و دنیای جدید ماست.

4.63/5 (8)

امتیاز دهی

ارسال دیدگاه

کد *